شهروند دیجیتال
+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. Top | #1

    http://forum.ulc.ir/images/daraje%20karbari/setareeekh.gifhttp://forum.ulc.ir/images/daraje%20karbari/setareeekh.gifhttp://forum.ulc.ir/images/daraje%20karbari/setareeekh.gifhttp://forum.ulc.ir/images/daraje%20karbari/seetaare.gifhttp://forum.ulc.ir/images/daraje%20karbari/seetaare.gif

    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    شماره عضویت
    104540
    عنوان کاربر
    گروه هموندان انجمن
    میانگین پست در روز
    2.41
    نوشته ها
    3,582

    پاسخ " سوالات مسابقه بزرگ قرآنی"

    با عرض سلام و درود به هموندهای گرانقدر و شهروندان عزیز


    خواهشمندم پاسخ سوالات مطروحه را در این تاپیک اعلام کنید، لطفا ً توجه کنید که در اینجا بایستی قبل از درج پاسخ، شماره و آدرس دقیق سوال مربوطه رو عنوان کنید و برای پاسخ از شیوه ی زیر استفاده کنید:
    به این صورت که مثلا مینویسید:



    پاسخ مربوط به دور اول پرسش ها، پرسش اول از صفحه اول، گزینه اول است، با توجه به اینکه در این آیه ( متن عربی آیه همراه با ترجمه آن نوشته شود) به ... اشاره شده و با توجه به گزینه اول که به... اشاره دارد و با توجه به مطلبی که در تفسیرالمیزان یا تفسیر نمونه گفته شده، به معنای....

    منظورم این است که برای پاسخ خود فقط گزینه مورد نظرتان را ننویسید، بلکه در این مسابقه ما میخواهیم سیر تحلیل شما عزیزان را ببینیم و از این طریق دیگران را نیز به شیوه قرآن خوانی دقیق علاقه مند کنیم و از این رهگذر فیضی و تفاخری سالم برای شما و ثوابی هم نصیب ما گردد؛
    ان شاءالله...


    توجه داشته باشید که به پاسخ های ویرایش شده امتیازی تعلق نمیگیرد!

    موفق و پیروز باشید...
    ویرایش توسط 64295905312 : 12-05-29 در ساعت 03:06
    ¤●*♥*●¤
    M0H3N:D
    ¤●*♥*●¤

    من رسول عشق و شعر و کلمه ام

    به دوست داشتن مبعوثم

    معجزه ام باش

    مسئول کارگروه ویژه بررسی راهکارهای افزایش میزان مشارکت در فضای مجازی تیم آتیه سازان شهروندالکترونیک




  2. سپاس 41195816614, lms66000221, lms66000700, 35100411334, 61100209675, 41195826911 از شما به خاطر این مطلب سپاس گزاری کرده اند
  3. Top | #2

    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    شماره عضویت
    153047
    عنوان کاربر
    گروه هموندان انجمن
    میانگین پست در روز
    0.14
    نوشته ها
    201
    پاسخ مربوط به دور اول پرسش ها، پرسش اول از صفحه اول، گزینه سوم (آیه 69 از سوره نساء)است.
    سوره نساء آيه 69 اين گروه را تفسير كرده : و من يطع الله و الرسول فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقا:((كسانى كه دستورات خدا و پيامبر را اطاعت كنند، خدا آنها را با كسانى قرار مى دهد كه مشمول نعمت خود ساخته ، از پيامبران و رهبران صادق و راستين و جانبازان و شهيدان راه خدا و افراد صالح ، و اينان رفيقان خوبى هستند)).

    طبق تفسیر این آیه(در تفسیر نمونه) افراد مورد نعمت خداوند 4 گروه معرفی شده اند:صالحین و صدیقین و پیامبران و شهداء

    بنابراين ما در سوره حمد در شبانه روز پى در پى از خدا مى خواهيم كه در خط اين چهار گروه قرار گيريم ، خط انبياء خط صديقين ، خط شهدا و صالحين
    هرچه دلم خواست نه آن می شود
    هرچه خدا خواست همان می شود

  4. سپاس 26181020776, lms66000221, lms66000700, 61100209675, 64295905312 از شما به خاطر این مطلب سپاس گزاری کرده اند
  5. Top | #3

    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    شماره عضویت
    70812
    عنوان کاربر
    گروه هموندان انجمن
    میانگین پست در روز
    0.52
    نوشته ها
    768
    پاسخ مربوط به دور اول پرسش ها، پرسش اول از صفحه اول گزینه سوم است. 3) آیه 69 از سوره نساء

    1- الذين انعمت عليهم كيانند ؟
    سوره نساء آيه 69 اين گروه را تفسير كرده است : و من يطع الله و الرسول فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقا:
    (كسانى كه دستورات خدا و پيامبر را اطاعت كنند، خدا آنها را با كسانى قرار مى دهد كه مشمول نعمت خود ساخته ، از پيامبران و رهبران صادق و راستين و جانبازان و شهيدان راه خدا و افراد صالح ، و اينان رفيقان خوبى هستند).
    همانگونه كه ملاحظه مى كنيم اين آيه افراد مورد نعمت خدا را چهار گروه معرفى مى كند:(پيامبران ، صديقين ، شهداء، و صالحین.

    __________________________________________________ __________-

    پاسخ مربوط به دور اول پرسش ها، پرسش دوم گزینه چهارم است. 4) موارد 1 و 3

    آخرين آيه مورد بحث ، اشاره اى است به نتيجه و پايان كار مؤ منانى كه صفات پنجگانه فوق را در خود جمع كرده اند، مى گويد: (اينها بر مسير هدايت پروردگارشان هستند) (اولئك على هدى من ربهم ).
    و اينها رستگارانند (و اولئك هم المفلحون ).
    در حقيقت هدايت آنها و همچنين رستگاريشان از سوى خدا تضمين شده است و تعبير (به من ربهم ) اشاره به همين حقيقت است

    ___________________________________________

    پاسخ مربوط به دور اول پرسش ها، پرسش سوم گزینه چهارم است. 4) فتح/29

    مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا ( 29 ) فتح - آيه 29

    محمّد پيامبر خداست‌؛ و كساني كه با اويند، بر كافران سختگيران و با خودهاشان مهربانانند. آنان را در ركوع و سجود مي‌بيني (كه) فضل و خشنودي خدا را همي جويند. علامت (مشخصه‌ي) آنان بر اثر و نمود سجود در چهره‌هايشان پيداست. اين نماد ايشان است در تورات و نمادشان در انجيل. چون كِشته‌اي است كه جوانه‌ي خود را بر آورده و آن را مايه دهد تا ستبر شود و بر ساقه‌هاي خود بايستد و زارعان را به شگفت آورد، تا از (انبوهي) آنها (خدا) كافران را به خشم در اندازد. خدا به كساني از آنان كه ايمان آورده و كارهاي شايسته(ي ايمان) كرده‌اند، پوشش و پاداشي بزرگ وعده داده است.

    __________________________________________________ ___________________________

    پاسخ مربوط به دور اول پرسش ها، پرسش چهارم گزینه دوم است. 2) از بدگمانی نسبت به اهل ایمان و تجسس و غیبت، پرهیز کنید!

    آيه (12)
    يََّاءَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلاَ تَجَسَّسُواْ وَلاَ يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضاً اءَيُحِبُّ اءَحَدُكُمْ اءَن يَاءْكُلَ لَحْمَ اءَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّاللّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
    اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از بسيارى از گمان ها دورى كنيد، زيرا بعضى گمان ها گناه است . (و در كار ديگران ) تجسّس نكنيد و بعضى از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا هيچ يك از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد! پس آن را ناپسند مى دانيد و از خداوند پروا كنيد، همانا خداوند توبه پذيرمهربان است .

    __________________________________________________ ________________

    پاسخ مربوط به دور اول پرسش ها، پرسش پنجم گزینه سوم است. 3) احزاب/21

    21-لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

    مسلما براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود، براى آنها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد مى‏كنند. (21)
    خدایا ، چنان کن که روزهای عمرم در انجام دادن کاری سپری

    شود که مرا برای آن آفریده ای!!!

    امام علی (ع):چه خوب است که تمام صحبتها و سخنان شما ذکر خدا و قرائت قرآن باشد که چون از پیامبر پرسیدند:در نزد خدا کدام عمل برتر است؟ فرمودند: قرائت قرآن و اینکه در حالی بمیری که زبانت به ذکر خدا مشغول باشد.

  6. سپاس 41195816614, 26181020776, lms66000221, lms66000700, 34191210905, 61100209675, 64295905312 از شما به خاطر این مطلب سپاس گزاری کرده اند
  7. Top | #4

    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    شماره عضویت
    29387
    عنوان کاربر
    گروه هموندان انجمن
    میانگین پست در روز
    0.09
    نوشته ها
    130
    پاسخ مربوط به دور اول سوالات(صفحه اول):
    «پاسخ سوال اول»
    گزینه 3 صحیح است.
    آیه 7 سوره حمد(صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ)
    ترجمه:راه کسانى که به آنان نعمت دادى، همانان که نه به بیراهه رفته اند و به خشم تو گرفتار شده اند و نه گم گشتگانند که راه درست نشناخته اند.
    تفسیر: چون ما آشنائى كامل به راه و رسم هدايت نداريم ، خدا به ما دستور مى دهد كه در اين آيه طريق و خط پيامبران و نيكوكاران و آنها كه مشمول نعمت و الطاف او شده اند را بخواهيم .و نيز به ما هشدار مى دهد كه در برابر شما همیشه دو خط انحرافى قرار دارد، خط ((مغضوب عليهم )) و خط((ضالين )).
    تشریح گزینه ها:
    آیه 51 سوره انعام(وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلى‏ رَبِّهِمْ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ)
    ترجمه: و به وسیله این [ قرآن ] کسانی را که بیم دارند که به سوی پروردگارشان محشور شوند هشدار ده [ چرا ] که غیر او برای آنها یار و شفیعی نیست ، باشد که پروا کنند.

    آیه 21 سوره بقره(يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ)
    ترجمه: ای مردم ، بپرستید خدایی را که آفریننده شما و پیشینیان شماست ، باشد که پارسا و منزّه شوید.

    آيه 69 سوره‏ نساء(وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفيقاً)
    ترجمه: و کسانى که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، با کسانى خواهند بود که خداوند آنان را از نعمت ولایت خویش برخوردار ساخته است. آنان پیامبران و راستى پیشگان و گواهان اعمال و شایستگان مقام ولایت الهى اند و نیکو رفیقانى خواهند بود.
    آیه 3 سوره عنکبوت(وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْکاذِبينَ)
    ترجمه: ما کسانی را که پیش از آنان بودند آزمودیم ( و اینها را نیز امتحان می کنیم ) باید علم خدا درباره کسانی که راست می گویند و کسانی که دروغ می گویند تحقق یابد!
    با توجه به آیات ، آيه 69 سوره‏ نساء پاسخ صحیح میباشد.

    «پاسخ سوال دوم»
    گزینه 4 صحیح است.
    آیه 5 سوره بقره(أُولئِکَ عَلى‏ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)
    ترجمه: آنان از لطف پروردگار خویش به راه راستند و آنها به حقیقت ، رستگاران عالمند.
    «پاسخ سوال سوم»
    گزینه 4 صحیح است.
    آیه 144 آل عمران(وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاکِرينَ)
    آیه 2 سوره محمد(وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ آمَنُوا بِما نُزِّلَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ)
    آیه 144 سوره احزاب(ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ کانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليماً)
    آیه 29سوره فتح(مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سيماهُمْ في‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجيلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً)
    با توجه به آیات مشخص است که تنها جمله «محمد رسول الله» در ابتدای آیه 29 سوره فتح ذکر شده است.

    «پاسخ سوال چهارم»
    گزینه 2 صحیح است.
    آیه 12 سوره حجرات(يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ يَأْکُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ)
    ترجمه:ای کسانی که ایمان آورده اید ، از گمان های بد درباره دیگران ـ که بسیار هم هست ـ بپرهیزید و به آنها ترتیب اثر ندهید ، چرا که پاره ای از گمان ها گناه است ، و درصدد کشف عیوب مردم برنیایید ، و یکدیگر را غیبت نکنید که غیبت مؤمن بسان این است که کسی گوشت مرده برادر خود را بخورد; آیا یکی از شما دوست دارد گوشت برادرش را که مرده است بخورد ؟ شما قطعاً از این کار کراهت دارید; پس غیبت را نیز ناخوشایند بدانید و از خدا بترسید و به درگاه او از این گناهان توبه کنید که خداوند بسیار توبه پذیر و مهربان است .
    تشریح:با توجه به ترجمه کاملا مشخص است که قرآن غیبت،گمان بد در مورد دیگران و تجسس در امور دیگران را نکوهش میکند.

    «پاسخ سوال پنجم»
    گزینه 3 صحیح است.
    آیه 4 سوره ممتحنه(قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في‏ إِبْراهيمَ وَ الَّذينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنا بِکُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَکُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلاَّ قَوْلَ إِبْراهيمَ لِأَبيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَکَ وَ ما أَمْلِکُ لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ رَبَّنا عَلَيْکَ تَوَکَّلْنا وَ إِلَيْکَ أَنَبْنا وَ إِلَيْکَ الْمَصيرُ)
    ترجمه:به یقین برای شما در ( روش ) ابراهیم و کسانی که همراه او بودند سرمشق خوبی است ، آن گاه که به ( کفار ) قوم خود گفتند: حتما ما از شما و از آنچه به جای خدا می پرستید بیزاریم ، ما به ( آیین و خدایان ) شما کفر ورزیدیم ، و همیشه میان ما و شما عداوت و دشمنی پدیدار است تا آن گاه که به خدای یگانه ایمان آورید جز گفتار ابراهیم به پدرش ( یا ناپدری یا عمویش ) که من برای تو ( از خدا ) آمرزش خواهم خواست و من برای تو از خدا ( جز درخواست ، ) چیزی را مالک نیستم پروردگارا ، ما بر تو توکل کردیم و ( به دل ) به سوی تو بازگشتیم ، و بازگشت ( همه ) به سوی توست.

    آیه 11 سوره تحریم(وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي‏ عِنْدَکَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّني‏ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّني‏ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ)
    ترجمه:و خداوند برای کسانی که ایمان آورده اند ، همسر فرعون را مثل آورده است ، آن گاه که گفت : پروردگارا ، برای من در جوار قُرب خودت در بهشت خانه ای بنا کن و مرا از فرعون و کردارش رهایی بخش ، و از این مردم ستمگر نجاتم ده .
    آیه 21 سوره احزاب(لَقَدْ کانَ لَکُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثيراً)
    ترجمه:قطعا برای شما در رفتار رسول خدا مایه اقتدا و سرمشق زندگی است برای کسی که به خدا و روز واپسین امید ( قلبی و عملی ) دارد و خدا را بسیار یاد می کند.
    آیه 27 سوره نور(رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّکاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ)
    ترجمه:پاکمردانی که هیچ کسب و تجارت آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و دادن زکات غافل نگرداند و از روزی که دل و دیده ها در آن روز حیران و مضطرب است ترسان و هراسانند.
    در گزینه اول سرمشق را حضرت ابراهیم (ع) معرفی شده.
    در گزینه دوم همسر فرعون به عنوان سرمشق ذکر شده.
    گزینه چهارم هم اشاره به امام ندارد و افراد دیگری را تشبیه کرده.
    Don't let anything or anyone stop you from achieving your dreams.So Never despair





    از دوستانم بابت عدم حضورم در انجمن عذر میخوام.

    مشغله تحصیل و جدیدا کاری این امکانو بهم نمیده که در کنارتون باشم.

    اگر امری داشتین با
    این ایمیل در ارتباط باشین.

    یا حق و به امید دیدار.

  8. سپاس 26181020776, lms66000221, lms66000700, 41195826911, 35100411334, 64295905312, 64295905393 از شما به خاطر این مطلب سپاس گزاری کرده اند
  9. Top | #5

    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    شماره عضویت
    29387
    عنوان کاربر
    گروه هموندان انجمن
    میانگین پست در روز
    0.09
    نوشته ها
    130
    پاسخ مربوط به دور دوم سوالات(صفحه اول):
    «پاسخ سوال اول»
    آیه 17 سوره بقره(مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمَّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَکَهُمْ في‏ ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ)
    ترجمه:سرگذشت آنان سرگذشت کسانی است که [ در شب بسیار تاریک بیابان ] آتشی افروختند [ تا در پرتو آن خود را از مهلکه نجات دهند ] ، چون آتش پیرامونشان را روشن ساخت ، خدا [ به وسیله توفانی سهمگین ] نورشان را از میان برداشت و آنان را در تاریکی هایی که مطلقاً نمی دیدند واگذاشت.
    تفسیر:منافق براى رسيدن به نور، از نار (آتش) استفاده مى‏كند كه خاكستر و دود و سوزش نيز دارد. «استوقد ناراً»
    منافقان دچار وحشت و اضطراب، ودر تصميم‏گيرى‏هاى دراز مدّت، سردرگم هستند. «فى ظلمات لا يبصرون»

    «پاسخ سوال دوم»
    آیه 7 سوره ابراهیم(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ)
    تفسیر:حقیقت شکر بکار بردن نعمت در جهتی است که منعم اراده کرده و این امر موجب ظهور احسان منعم می گردد و شکر نعمت بازگشتش به ایمان و تقواست ، یعنی فردمؤمن و متقی سپاسگزار نعمت حق خواهد بود و چنین شکری باعث مزیدنعمت می گردد.
    بنا به تفسیر نور شکر نعمت 3 مرحله دارد:شکر قلبی(که انسان همه نعمتها را از خداوند بداند)،شکر زبانی(مثل گفتن الحمدلله)،شکر عملی(که با انجام عبادت و صرف کردن عمر و اموال در مسیر رضای خدا و خدمت به مردم بدست می آید.)

    «پاسخ سوال سوم»
    گزینه 4 صحیح است.
    آیه 10 سوره حجرات(اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ)
    ترجمه:همه مؤمنان ـ چه آنان که با یکدیگر در ستیزند و چه غیر آنان ـ جز این نیستند که با یکدیگر برادرند ، پس بر شما فرض است که میان آن دو گروه از برادرانتان که با یکدیگر در ستیزند صلح و سازش برقرار کنید و همگان تقوای الهی را رعایت کنید ، باشد که مورد رحمت قرار گیرید.
    بنا بر تفسیر نور و ترجه آیات ، همه موارد صحیح است.

    «پاسخ سوال چهارم»
    گزینه 4 صحیح است.
    آیه 28 سوره توبه(يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنيکُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ حَکيمٌ)
    ترجمه:ای کسانی که ایمان آورده اید ، جز این نیست که مشرکان پلیدند ، از این رو نباید پس از پایان امسال ( سال نهم هجرت ) به مسجدالحرام نزدیک شوند . و اگر می ترسید که با اجرای این حکم داد و ستدتان کساد شود و فقر به شما روی آورد ، به زودی خدا ، اگر بخواهد ، از فضل خویش شما را توانگر می کند . به یقین ، خداوند دانا و کارهایش همه از روی حکمت است .

    آیه 20 سوره ابراهیم (وَ ما ذلِکَ عَلَى اللَّهِ بِعَزيزٍ)
    ترجمه:و این کار بر خدا دشوار نیست .
    آیه 105 سوره آل عمران( وَ لا تَکُونُوا کَالَّذينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ)
    ترجمه:و مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند ( آن هم ) پس از آنکه نشانه های روشن ( پروردگار ) به آنان رسید! و آنها عذاب عظیمی دارند.
    آیه 110 سوره اسراء (قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِکَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِکَ سَبيلاً)
    ترجمه:بگو خدا را بخوانید یا رحمان را ، هر کدام را بخوانید نامهای نیکو از اوست ، نماز خویش را بلند مخوان و آهسته هم مخوان بلکه میان این دو راهی پیش گیر .
    با توجه به ترجمه آیات،گزینه 4 صحیح است.

    «پاسخ سوال پنجم»
    گزینه 1 صحیح است.
    آیه 11 سوره نور( إِنَّ الَّذينَ جاؤُ بِالْإِفْکِ عُصْبَةٌ مِنْکُمْ لا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَکُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَکُمْ لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَ الَّذي تَوَلَّى کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذابٌ عَظيمٌ)
    ترجمه:همانا کسانی که آن بهتان را بستند ( و به عایشه تهمت کار ناشایست زدند که رسول و مؤمنان را بیازارند ) گروهی همدست از ( منافقان ) شمایند نپندارید ضرری از آن به آبروی شما می رسد بلکه خیر و ثواب نیز ( چون بر تهمت صبر کنید از خدا ) خواهید یافت هر یک از آنها به عقاب گناه خود خواهند رسید و آن کس از منافقان که رأس و منشأ این بهتان بزرگ گشت هم او به عذابی بزرگ معذب خواهد شد.
    با توجه به ترجمه آیه،گزینه 1 صحیح است.
    Don't let anything or anyone stop you from achieving your dreams.So Never despair





    از دوستانم بابت عدم حضورم در انجمن عذر میخوام.

    مشغله تحصیل و جدیدا کاری این امکانو بهم نمیده که در کنارتون باشم.

    اگر امری داشتین با
    این ایمیل در ارتباط باشین.

    یا حق و به امید دیدار.

  10. سپاس 41195816614, 26181020776, lms66000221, lms66000700, 41195826911, 35100411334, 64295905312, 64295905393 از شما به خاطر این مطلب سپاس گزاری کرده اند
  11. Top | #6

    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    شماره عضویت
    29387
    عنوان کاربر
    گروه هموندان انجمن
    میانگین پست در روز
    0.09
    نوشته ها
    130
    ظاهرا یه اشتباه تاپی صورت گرفته در پست بالایی بنده(پاسخ به دور دوم سوالات در سوال چهارم) که گزینه 3 پاسخ صحیح است و بنده به اشتباه 4 رو تایپ کردم.
    بدینوسیله تصحیح میکنم.
    سپاس از شما دوستان گرامی.
    Don't let anything or anyone stop you from achieving your dreams.So Never despair





    از دوستانم بابت عدم حضورم در انجمن عذر میخوام.

    مشغله تحصیل و جدیدا کاری این امکانو بهم نمیده که در کنارتون باشم.

    اگر امری داشتین با
    این ایمیل در ارتباط باشین.

    یا حق و به امید دیدار.

  12. سپاس 26181020776, lms66000221, lms66000700, 64295905312 از شما به خاطر این مطلب سپاس گزاری کرده اند
    پسند 64295905393 مطلب ارسالی شما را پسندیده اند
  13. Top | #7

    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    شماره عضویت
    70812
    عنوان کاربر
    گروه هموندان انجمن
    میانگین پست در روز
    0.52
    نوشته ها
    768
    پاسخ مربوط به دور دوم سوالات(صفحه اول):
    پاسخ سوال اول

    در مثال اول مى‏گويد: «آنها مانند كسى هستند كه آتشى (در شب ظلمانى) افروخته» تا در پرتو نور آن راه را از بيراهه بشناسد و به منزل مقصود برسد» (مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً) «ولى همين كه اين شعله آتش اطراف آنها را روشن ساخت، خداوند آن را خاموش مى‏سازد، و در ظلمات رهاشان مى‏كند، به گونه‏اى كه چيزى را نبينند» (فَلَمَّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ).

    آنها فكر مى‏كردند با اين آتش مختصر و نور آن مى‏توانند با ظلمتها به پيكار برخيزند، امّا ناگهان بادى سخت بر مى‏خيزد و يا باران درشتى فرو مى‏ريزد، و يا بر اثر پايان گرفتن مواد آتش افروز، آتش به سردى و خاموشى مى‏گرايد و بار ديگر در تاريكى وحشتزا سرگردان مى‏شوند. اين نور مختصر، يا اشاره به فروغ وجدان و فطرت توحيدى است و يا اشاره به ايمان نخستين آنهاست كه بعدا بر اثر تقليدهاى كوركورانه و تعصبهاى غلط و لجاجتها و عداوتها پرده‏هاى ظلمانى و تاريك بر آن مى‏افتد.

    پاسخ سوال دوم

    (آيه 7)- سپس اضافه مى‏كند: «و (اين را هم به خاطر بياوريد) كه پروردگار شما اعلام كرد اگر شكر نعمتهاى مرا به جا آوريد من بطور قطع نعمتهاى شما را افزون مى‏كنم و اگر كفران كنيد عذاب و مجازات من شديد است» (وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ).

    اين آيه ممكن است دنباله كلام موسى به بنى اسرائيل باشد و نيز ممكن است يك جمله مستقل و خطاب به مسلمانان بوده باشد، ولى به هر حال از نظر نتيجه چندان تفاوت ندارد و به عنوان درسى سازنده براى ما در قرآن مجيد آمده است.

    شكر مايه فزونى نعمت و كفر موجب فناست- بدون شك خداوند در برابر نعمتهايى كه به ما مى‏بخشد نيازى به شكر ما ندارد، و اگر دستور به شكرگزارى داده آن هم موجب نعمت ديگرى بر ما و يك مكتب عالى تربيتى است.

    حقيقت شكر تنها تشكر زبانى نيست، بلكه شكر داراى سه مرحله است نخستين مرحله آن است كه به دقت بينديشيم كه بخشنده نعمت كيست؟ اين توجه و ايمان و آگاهى پايه اول شكر است، و از آن كه بگذريم مرحله زبان فرا برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 497

    مى‏رسد، ولى از آن بالاتر مرحله عمل است، شكر عملى آن است كه درست بينديشيم كه هر نعمتى براى چه هدفى به ما داده شده است آن را در مورد خودش صرف كنيم كه اگر نكنيم كفران نعمت كرده‏ايم.

    و از اينجا رابطه ميان «شكر» و «فزونى نعمت» روشن مى‏شود، چرا كه هرگاه انسانها نعمتهاى خدا را درست در همان هدفهاى واقعى نعمت صرف كردند، عملا ثابت كرده‏اند كه شايسته و لايق‏اند و اين لياقت و شايستگى سبب فيض بيشتر و موهبت افزونتر مى‏گردد.

    پاسخ سوال سوم

    گزینه د صحیح است.

    د) همه ی موارد

    اين آيه رابطه مؤ منان با يكديگر را همچون دو برادر دانسته است كه در اين تعبير نكاتى نهفته است از جمله :
    الف : دو برادر در برابر بيگانه ، يگانه وبازوى يكديگرند.
    ب : دوستى دو برادر عميق است .
    ج : امروز براى اظهار علاقه كلمات رفيق ، دوست ، هم شهرى ، هم وطن و... بكار مى رود ولكن اسلام كلمه برادر را بكار برده است كه عميق ترين واژه هاست .
    د: دوستى دو برادر متقابل است .
    ه‍ : در حديث دو برادر دينى به دو دست تشبيه شده است كه يكديگر را شستشو مى دهند.

    پاسخ سوال چهارم

    گزینه ج

    ج) آیه 105 سوره ی مبارکه آل عمران

    مى فرمايد: ((و مانند كسانى نباشيد كه پراكنده شدند و اختلاف كردند (آن هم ) پس از آنكه نشانه هاى روشن (پروردگار) به آنان رسيد! و آنها عذاب عظيمى دارند)) (و لا تكونوا كالذين تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البينات و اولئك لهم عذاب عظيم ).

    پاسخ سوال پنجم

    گزینه 1 صحیح است.

    آیه 11 سوره نور-عایشه همسر پیامبر


    11 - كسانى كه آن تهمت عظيم را مطرح كردند گروهى از شما بودند، اما گمان نكنيد اين ماجرا براى شما بد است ، بلكه خير شما در آن است ، آنها هر كدام سهم خود را از اين گناهى كه مرتكب شدند دارند، و كسى كه بخش عظيم آن را بر عهده گرفت عذاب عظيمى براى او است
    .
    خدایا ، چنان کن که روزهای عمرم در انجام دادن کاری سپری

    شود که مرا برای آن آفریده ای!!!

    امام علی (ع):چه خوب است که تمام صحبتها و سخنان شما ذکر خدا و قرائت قرآن باشد که چون از پیامبر پرسیدند:در نزد خدا کدام عمل برتر است؟ فرمودند: قرائت قرآن و اینکه در حالی بمیری که زبانت به ذکر خدا مشغول باشد.

  14. سپاس 41195816614, 26181020776, lms66000221, lms66000700 از شما به خاطر این مطلب سپاس گزاری کرده اند
  15. Top | #8

    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    شماره عضویت
    193501
    عنوان کاربر
    گروه هموندان انجمن
    میانگین پست در روز
    0.02
    نوشته ها
    15
    پاسخ به سوالات دور دوم سری مسابقات بزرگ قرآنی شهروند الکترونیک:
    پاسخ سوال اول :

    ارتباط سوره حمد با درهای بهشت

    سوره مبارکه فاتحه با آن مقدمه‌ای که انسان در هنگام قرائت یا هنگام نماز انجام می‌دهد، شامل 8 بخش از درهای هشتگانه بهشت است
    یکی در معرفت است که انسان قبل از این سوره می ‌گوید إنی وجهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض با معرفت شروع می کند و از در معرفت وارد بهشت می ‌شود.وقتی آیه مبارکه «بسم الله» را می ‌گوید از در ذکر وارد بهشت می ‌شود.وقتی آیه مبارکه «الحمد لله رب العالمین» را می ‌گوید از در شکر وارد بهشت می ‌شود.وقتی «الرحمن الرحیم» را می‌گوید از در رجا وارد بهشت می‌شود. وقتی «مالک یوم الدین»را می گوید از در خوف وارد بهشت می‌شود .
    وقتی «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را می گوید از اخلاص و عبادت خالصه
    وارد بهشت می ‌شود. وقتی «اهدنا الصراط المستقیم» را می گوید از راه دعا وارد بهشت می ‌شود. وقتی «صراط الذین انعمت علیهم» را می‌ گوید از راه ائتسا و اقتدای به انبیا و اولیای الهی
    وارد بهشت می‌شود.
    پاسخ سوال دوم:
    تقسیم سوره حمد بین خدا و عبد به چه صورت است ؟
    مطلبی هم که به عنوان حدیث از رسول خدا (ص) نقل شده است این است که این سوره مبارکه بین عبد و مولا تقسیم شده است. این سوره بین خدای سبحان و بین عبد تقسیم شده است. قسمتی از این سوره مال خداست، قسمتی از این سوره مال عبد است. آنجا که سخن از حمد و ثنا و خضوع و خشوع است سهم خداست آنجا که سخن از دعا و مسئلت و طلب و خواستن است نصیب عبد است. که این سوره مقسومهٴ بین العبد و المولا.

    از «الحمد لله» تا «ایاک نستعین» از آن خداست از «اهدنا الصراط المستقم» تا پایان از آن عبد است. و چون خدا وعده داد فرمود «فاذکرونی اذکرکم» شما به یاد من باشید من به یاد شمایم ...اگر مصلی با خدا مناجات می ‌کند، پس به یاد خداست و اگر کسی به یاد خدا بود،‌ خدا هم به یاد اوست. چون فرمود «فاذکرونی اذکرکم» گاهی انسان به یاد نعمتهای خداست «اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم» آن مال متوسطین از بندگان است گاهی انسان به یاد خداست،‌ چون هر نعمتی نسبت به ذات اقدس اله غیرقابل قیاس است. گاهی انسان به یاد خداست نه تنها به یاد نعمت او چون اگر به یاد نعمت او باشد، خود را هم می ‌بیند، متنعم را هم می ‌بیند
    پاسخ سوال سوم:
    ( صفت رحمان و رحیم در بسم الله الرحمن رحیم و ارتباط آن با سه آیه اول سوره ی الرحمن)
    صفت «رحمان»، اشاره به رحمت عام خدا است که شامل دوست و دشمن، مؤمن و کافر، نیکوکار و بدکار مى باشد; زیرا «باران رحمت بى حسابش همه را رسیده، و خوان نعمت بى دریغش همه جا کشیده» همه بندگان از مواهب گوناگون حیات بهره مندند،
    ولى «رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار است که ویژه بندگان مطیع، صالح و فرمانبر است; زیرا آنها به حکم ایمان و عمل صالح، شایستگى این را یافته اند که از رحمت، بخشش و احسان خاصى که آلودگان و تبهکاران از آن سهمى ندارند، بهره مند گردند.
    سوره الرحمن با نام مقدس ((رحمن)) كه رمـزى از رحـمـت واسـعه اوست آغاز مى شود، چرا كه اگر صفت ((رحمانيت)) او نبود اين چنين خوان نعمت را براى دوست و دشمن نمى گستراند.
    لذا مى فرمايد: ((خداوند رحمان)) (الرحمن).
    و به اين ترتيب نخستين و مهمترين نعمت را همان ((تعليم قرآن)) بيان مى كند.
    پاسخ سوال چهارم:
    إِيَّاك نَعْبُدُ وَ إِيَّاك نَستَعِينُ؟
    اشاره به دور کن عظیم آراستن دین است که مدار روِش دینداران به این دو رکن است: نخست آراستن نفس به عبادت بی ریا و طاعت بی نفاق و دیگری پیراستن و پاک نگاه داشتن نفس از شرک و فساد و تکیه نکردن بر حول و قوت خود، آراستن نفس اشارت است به آنچه می باید کرد در شرع و پیراستن اشارت است به آنچه می نباید کرد در شرع.
    ایاک نعبد: توحید محض است که خداوندی را خدای یگانه سزاوار، چه او معبود بی همتا و یگانۀ یکتا است.
    و ایاک نستعین: اشارت است به معرفت عارفان و اصل این معرفت آنست که حق جل جلاله را به هستی و یکتائی بشناسی، سپس به توانائی و دانائی، که توحید بنای اسلام است و معرفت بنای ایمان، راه شناسی نخستین به دیدن تدبیر صانع و دیگری به دیدار حکمت او است.
    پیر طریقت گفت: از اینجا است که عارف، طلب از یافتن یافت نه یافتن از طلب، و سبب از معنی یافت نه معنی از سبب، مطیع طاعت از اخلاص یافت نه اخلاص از طاعت، گناه کار را گناه از عذاب رسید نه عذاب از گناه!
    پاسخ سوال پنجم:
    صراط الذین انعمت علیهم؟
    گفته اند این راه و روش اصحاب کهف است که مومنان گفتند: خداوندا راه خود بر ما بی ما به سر بر، چنانکه بر جوان مردان کهف تفضل کردی و نواخت خود برایشان نهادی و گفتی در این غار شوید و خوش بخسبید که ما خواب شما به عبادت جهانیان بر گرفتیم. خداوندا ما را از آن نعمت و نواخت بهره کن و چنانکه بی ایشان کارشان را به فضل خود به سر بردی، کار ما هم بی ما به سر بر، که هر چه ما کنیم بر ما تاوان بوَد و هر چه تو کنی ما را عزت دو جهان بَود.
    پیر طریقت گفت: خدایا نمی توانیم این کار را بی تو به سر بریم، نه زَهرۀ آن داریم که از تو به سر بریم، هرگه که پنداریم رسیدیم از حیرت شمار واگردیم، خدایا کجا باز یابیم آن روز که تو ما را بودی و ما نبودیم، تا باز به آن روز رسیم میان آتش و دودیم! اگر به دو گیتی آن روز یابیم بر سودیم، ورنه بود خود را به نبود خود شنودیم.
    انعمت علیهم – به اسلام و سنت در هم بست که تا هر دو بهم نشنوند، بنده را استقامت دین نبود! که اسلام بی سنت نیست و هر چه نه با سنت است آن دین حق نیست. از این جا است که پیغمبر گفت: گفتار نیک بسته به کردار نیک است و هر دو بسته به نیت است و هر سه بسته به موافقت با سنت است.

  16. سپاس 41195836053 از شما به خاطر این مطلب سپاس گزاری کرده اند
+ پاسخ به موضوع

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

     

موضوعات مشابه

  1. "Best Global Brands 2011" برندهای برتر دنیا...
    توسط 26100603936 در انجمن آرشیو
    پاسخ: 0
    بخش ها: 12-02-05, 10:29
  2. پاسخ: 0
    بخش ها: 12-01-24, 05:55
  3. پاسخ: 0
    بخش ها: 12-01-24, 05:55

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید